Rys historyczny.
Kępa Parnicka od 1243 roku stanowiła własność Szczecina, używana głównie jako miejsce pozyskiwania drewna. Podczas panowania szwedzkiego, zabudowana została fortyfikacjami, które później, w XVIII wieku zostały rozebrane. Niemiecka nazwa wyspy „Silber Wiese” oznacza dosłownie srebrną łąkę z uwagi na istniejącą tu wtedy hutę srebra. Pomysł by stworzyć w Szczecinie nową dzielnicę pojawił się już na początku XIX wieku, kiedy to wyczerpane już zostały możliwości inwestowania na Starym Mieście i Łasztowni. Słowa klucze związane z historyczną przeszłością tego obszaru Szczecina to : cegła, europejski szlak gotyku, „water front”, „hafen city” , hanza, itp.
Kształtowanie nowej zabudowy
Teren przeznaczony pod lokalizację Inwestycji, to działka nr 5, położona bezpośrednio pomiędzy ulicami: Heyki, Składowa, Bulwar Elbląski. Przedmiotem planowanej Inwestycji pod nazwą „Zabudowa mieszkalno-usługowa pomiędzy ulicami: Heyki, Składowa, Bulwar Elbląski, na działce nr 5, na Kępie Parnickiej w Szczecinie” jest budowa budynków mieszkalno-usługowych, z parkingami podziemnymi i zamkniętymi parkingami nadziemnymi, zagospodarowaniem terenu, dojazdami, dojściami, i terenami zielonymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną
Projektuje się budynki z dachami płaskimi z tarasami na dachach, w tym tarasami widokowymi na najwyższych budynkach zabudowy. Parkingi zamknięte lokalizuje się w 1 kondygnacji podziemnej oraz w 1 kondygnacji nadziemnej, przy czym w kondygnacji nadziemnej o wysokości brutto do 4,5 m planuje się zastosować 2-poziomowe parkowanie przy wykorzystaniu mechanicznych platform parkingowych.
Na terenie działki projektuje się ogólno-dostępne pasaże i ciągi piesze, a przy Bulwarze Elbląskim przystań dla łodzi motorowych i żaglowych oraz pomosty i kładki rekreacyjne w tym łączące nabrzeże z wyspą Przy Moście.
W kondygnacji parteru od frontów działki oraz wewnętrznych pasaży: wejścia, usługi gastronomii oraz drobnego handlu itp. w głębi działki wzmiankowane powyżej parkingi zamknięte wraz z pom. technicznymi i gospodarczymi.
Na kondygnacji parteru nie planuje się mieszkań. Mieszkania od strony wnętrz kwartałów – wyposażone w balkony i tarasy na stropie parkingów, mieszkania w zabudowie frontowej, od strony ul. Heyki – w częściowo zamykane loggie /werandy. Układ funkcjonalny kondygnacji nadziemnych mieszkaniowych w większości korytarzowy dwutraktowy, z klatkami w zespołach z windami (po 1 windzie na klatkę) i ew. jedną dodatkową klatką ewakuacyjną z 2 windami dla zabudowy o wysokości powyżej 11 kond. nadziemnych. Podstawowe poprzeczne rozstawy konstrukcyjne, także dla kondygnacji podziemnej: 8,1 i 5,4 m. Zasadnicza konstrukcja budynków-żelbetowa monolityczna w kondygnacji podziemnej i częściowo nadziemnych. Problemem będzie, ze względu na wysoki poziom wody i kiepskie grunty, posadowienie zabudowy, dla którego przewiduje się konieczność palowania, w tym pale przemieszczeniowe o długościach do 12-14 m wraz z płytami . Cały teren Inwestycji ma charakter miejski odostępie publicznym, z parterami usługowymi, wiodącym ruchem pieszym i rowerowym, z komunikacją miejską tramwajową, np. w głównej ulicy (ul. Heyki). Zasadnicza zaleta i trakcja terenu jest bezpośredni dostęp do nabrzeża Odry.